28 mars 2011

Fiskgratäng med fusk-coleslaw till lunch

Det är rätt så tomt hemma, har inte hunnit handla mat än, men jag lyckades improvisera fram en helt ok fiskgratäng till lunch.

1 portion:
Lägg en fryst fiskfilé i en form (hade själv torskfilé)
Lägg en näve fryst broccoli runt om fisken.
Skär några skivor aromsmör (persiljesmör tog jag) och lägg på fisken.
Vispa ett ägg i en skål och blanda med creme fraiche, cream cheese med valfri smak och lite grädde. Krydda och häll över fisken.
Grädda i ugn i ca 20 minuter. (Tar ni färsk fisk räcker det säkert med 10 minuter).
Efter halva tiden strödde jag lite riven ost ovanpå, gillar när det är lite krispigt.



Åt gratängen med en fusk-coleslaw. Alltså att jag blandade ner resterna på den smörstekta grönkålen i en coleslaw-blandning: creme fraiche, majonäs, dijonsenap, peppar. Det blev sådär måste jag erkänna...
Men fisken var god.

Tror ni jag fått i mig tillräckligt med fett ? ;-)

När det inte finns så mycket kvar i köket hemma kan det kännas lite nervöst. Man kan ju inte längre bara koka upp pasta som jag gjorde förr när det var tomt. Man får tänka till lite mer, men det är också en vane-sak. Jag tycker jag blivit bättre på att improvisera ihop en rätt nu även om det inte finns så mycket kvar.

Gratänger tycker jag fungerar bra vid såna tillfällen. Ta fisk eller kött, blanda med lite grönsaker som finns kvar, på med äggstanning, kryddor och ost och in i ugnen. Dessutom så är det en rätt som sköter sig själv!

Snart iväg på powerplate-träning, och sen får det blir att handla lite mat, för nu är det väldigt tomt, förutom ost och creme fraiche!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar