13 april 2011

Fakir för att få bort sötsug?

Det har blivit mycket "fusk" på senaste tiden, en hel del efterrätter ute, och därmed stort sötsug hemma. En eller två chokladbitar nästan var kväll (visserligen minst 70 procent). Eller hallon med grädde. Visst är det ok inom LCHF, men det är nog inte meningen att man ska känna sug efter det varje kväll.
Känns väldigt svårt när jag dessutom är iväg från tidig morgon till sen kväll 2-3 ggr i veckan för jobbet. Även om jag tar med lite nötter och babybel så äter jag ändå vad jag får tag på. Det blir ju alltid fler kolhydrater än om jag varit hemma även om jag är försiktig (t ex i såser).
Jag har ju alltid tänkt att jag klarar det, eftersom jag inte har någon övervikt jag behöver bli av med, utan det handlade om några trivselkilon och problem med blodsockerfall och magont.
Har därför tänkt försöka dra ner på kolhydraterna lite mer denna veckan.

Det finns ett namn inom LCHF för detta och det heter Fakir-kost.
Man kan hitta lite olika om detta men det som kommer fram oftast är att äta kött, kyckling, fisk och fett som smör eller kokosfett. Alltså inga grönsaker eller mejeriprodukter. Detta är självklart inget man bör göra för länge eftersom man kan få en del brister såsom magnesium, c-vitamin osv. Det brukar sägas högst 2 veckor, det kan hjälpa med att få bort sötsug, eller komma vidare i viktminskningen för de som stannat av en period.

Jag har nog inte tänkt vara så radikal, men försöker dra ner på kolhydraterna så gott det går i några dagar i alla fall. Är dessutom gräsänka tills fredag kväll, så det känns som ett lite enklare projekt när jag bara behöver fixa mat till mig själv.

Detta åt jag igår kväll: stekta köttbitar (i pannan en liten klick creme fraiche med kryddor för att få till en sås), stekt ägg med smörklick, körsbärstomater. Som sagt inte helt Fakir, men mindre än vanligt i alla fall.



Till frukosten idag blev det 2 stekta ägg med smörklickar, två körsbärstomater, en kopp med te.

Vet inte än hur resten av dagen kommer att se ut, jag kommer väl på så småningom.
Ska försöka hitta goda räkor tills imorgon kanske, och någon laxbit för att inte få brist på Omega 3 och Selen.

2 kommentarer:

  1. tjena Fakiren! Du ligger väl på spikmatta samtidigt?!!

    SvaraRadera
  2. Visst är det drygt när suget börjar sätta sig in. Det går ibland så obemärkt förbi liksom och sen plötsligt blir man lite småsugen på kvällen. Kroppen är lurig!

    SvaraRadera