04 september 2011

Hur gick det med maten då?

Ja, jag har ju bara visat bilder än så länge. Hur gick det då med maten?

Inför flygresan förberedde jag äggwraps fyllda med ost och kyckling.

Första dagarna tänkte att jag skulle njuta av den spanska maten, jag var ju trots allt på semester. Skulle jag gå upp något kilo så var det ingen katastrof.
Så jag åt både paella (mycket ris) och pan con tomat (bröd med vitlök och tomat). En efterrätt hit, och en efterrätt dit.


Sen fick jag under ca 2 dagar värsta magkramperna och blev allmänt dålig i magen. Då tänkte jag om: om njuta av maten betydde att jag inte skulle kunna njuta av semestern var det ju absolut inte värt det!
Då blev det alla sorters tapas (förutom patatas bravas!) utan bröd, och med grönsaker istället för pommes till huvudrätterna.
Till efterrätt lite frukt ibland eller Mel i Mato (färskost med honung). Så njöt jag av både maten och semestern.
mel i mató


Som ni sett på förra inläggets bilder blev det nästan enbart skaldjur, lite fisk och lite grönsaker. Var faktiskt inte så sugen på kött där, eftersom Barcelona ligger nära havet, så skaldjur och fisk var supergott, och kött lagas bäst i Frankrike tycker jag (eller Argentina, men det blir lite långt att åka!)
Ligger nog rätt så bra på Omega-3 nivån nu 

Dessutom minus 1 kilo på vågen när jag kom hem! Hade fuskat en del innan vi åkte iväg så det var väl mest att jag hittade tillbaka till min vikt, och sen var viktstabil.

Resan påminde mig alltså om varför jag egentligen fortfarande äter LCHF. Det har inget med vikten att göra (även om det kan hjälpa för motivationen), utan det är för att inte få blodsockerfall och hålla magen lugn.
Det är bra med en liten påminnelse då och då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar