01 november 2011

Halloween-kväll med god middag

Det blev som sagt en liten Halloween-kväll igår med några vänner. Jättetrevligt, så pass att jag glömde ta foto på det mesta. Dåligt av mig, jag vet, men jag tog några stycken i alla fall.

Svart presentpapper med påklistrade mönster blev en duk. Och värmeljus i oranga ljushållare.



Pumpor hängde över rummet! =)



Till aperitif blev det oliver med paprika och kycklingkorv.



Bloody Mary tyckte jag var perfekt både som Halloween-drink och som LCHF-drink!

Blanda ca 4 cl vodka, 12 cl tomatjuice, 1 cl citronsaft, 0.5 cl worchestershire sås, 3 droppar tabasco, örtsalt och peppar. I med en kvist selleri för att dekorera glaset och röra om.


Det var nu jag blev dålig på att fotografera. Kan det berott på vodkan som gömde sig i drinken...?

Till förrätt blev det i alla fall pumpasoppa med blåmögelost. Det är en soppa som alltid går hem. Receptet kommer från systrarna Eisenmans receptbok "Soppor, bröd och röror". Det finns väldigt många goda soppor i den boken.

Enkelt recept dessutom. Bara att koka 750 g pumpakött i 6 dl mjölk med lite grönsaksbuljong. Stek 1 lök med 2  vitlöksklyftor separat, och lägg ner i soppan med 1 msk oregano. När pumpan är mjuk, låt smälta 125 g blåmögelost. Mixa soppan, smaka av med salt och peppar, och servera med några bitar blåmögelost i.
Finns bacon i originalreceptet också, men det äter inte jag.

Man kan nog ta lite mindre mjölk och ersätta med grädde för att få upp fetthalten.

Huvudrätten blev konfiterade ankbröst i ugnen med grönsakswok och ris till dem som ville ha.


Woken bestod av lök, selleri, morot, paprika, vitlök, gröna platta bönor, ingefära och till sist Renée Voltaires Furikake (japansk kryddblandning), persilja och soyasås. Allt stektes i kokosfett.


Till drack vi gott rött vin som vännerna hade med sig.

Till efterrätt bakade jag Åses kladdkaka som jag ändrade en aning i.
Så här gjorde jag:
Smält 200 g osaltat smör med 200 g 70 procentig choklad på låg värme.
Vispa 4 ägg, 1/2 dl sukrin och 1 tsk vaniljpulver luftigt. Blanda i en påse mandelflarn och en handfull hackade valnötter för extra tuggmotstånd.
Häll chokladsmeten i äggsmeten och blanda väl.
In i ugnen i 200g i ca 8 minuter.
Låt stå kallt. Garnera med klementinskivor och servera med vispad grädde med vaniljpulver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar