21 december 2011

Info om mig, kost-tillskott, bloggpaus och god gratäng

Ja, ni ser ju att jag tagit lite bloggpaus. Det va inte riktigt meningen, men nu har det blivit så, jag har bara inte hunnit och dessutom haft lite svårt att hitta inspiration.
Bloggpausen fortsätter nog till januari. Ska snart hem en vecka till Sverige, och tänkte då mest njuta av familj, vänner och massa annat. Kommer nog inte sitta så mycket framför datorn.

Ska njuta av god mat också, tänker försöka hålla det så Lchf -vänligt som det går, med några undantag.

Sist har det blivit en del undantag, inte så mycket hemma, men mest ute på restaurang eller hemma hos vänner.
Har fått känna av det en del med ibland magont, och något som jag inte märkt tidigare är att jag blir så otroligt hungrig på morgonen när jag inte ätit lchf kvällen innan. Jag hade vant mig vid att kunna ta det lugnare på morgonen, kanske t o m dricka en kopp te framför datorn innan jag fixade frukosten. Nu väcktes jag av hungern. Det blev bara in till köket; mat, mat mat...

Så fort jag kan kör jag riktig lchf, jag mår ju så mycket bättre då.

Annars har jag börjat ta fiskolja (omega 3) och d-vitamin varje dag sen ca 1 månad tillbaka. Ja, d-vitaminet blir endast under vintermånaderna förmodligen. Sen räknarjag med riktig sol!
Tror omega-3 är extra viktigt får mig som lätt får inflammationer i handled/axlar på grund av mitt jobb.
Tar 3 gram fiskolja per dag (så att jag får i mig 1 gram omega-3). Känner jag att någon inflammation börjar krypa sig in, så dubblar jag dosen i några dagar.

En rolig sak som jag kommit på är att jag inte varit sjuk än!! På hela hösten och hittills. Helt otroligt för mig som brukar gå igenom vintern i en slags förkylnings-dimma!
Beror det pâ Lchf? Tillskott? Tur? Jag vet inte, men det känns bra i alla fall.

Vill ni veta fler fördelar jag märkt med lchf-kost som jag inte berättat om tidigare? (ja, mitt fokus har ju varit på att skippa blodsocker-svängningar och magproblem)
Mycket färre finnar (speciellt dem som kommer med mensen ni vet, de är borta!)
Och så blir jag bara påmind om hur störigt det är att fisa (ja, ni läste rätt!) när jag äter kolhydratrik mat, annars slipper jag det med!


Nu tillbaks till det bloggen oftast handlar om: goda recept!

Ni får ett foto på dagens lunch:


Stek 1 skivad lök med en 1 skivad paprika i smör en stund. Lägg till en skivad vitlöksklyfta och lite nötfärs. Salta, peppra, krydda.
Lägg allt detta goda i en liten ugnsform.
Blanda 1 vispat ägg med massa god riven ost och häll över. In i ugnen på ca 230 grader i 10 minuter.

Njut inne i värmen medan regnet öser ner utanför fönstret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar