04 februari 2011

Frukost och powerplate

Efter en god frukost på stekt ägg i smör med smält brieost och några droppar tabasco, tillsammans med en kopp grönt te,
ska jag iväg till mitt powerplate-pass. Jag tränar inte alltid, går och simmar ibland, eller går på något enstaka fitness-pass ibland. Men powerplate gillar jag! Körde 8 pass i december-januari, och nu ska jag börja igen fast på ett nytt ställe. Har köpt 10 pass där, så man får hoppas att coachen är bra! Ett pass varar 30 minuter här, vet inte om det är samma tid i Sverige.
Powerplate är ju riktigt dyrt i alla fall här i Frankrike, men ibland kommer det erbjudande på gruppköps-sidor. Svenska versionen är Groupon MyCityDeal. Finns massor av sådana sidor i Frankrike, så jag brukar ta 5 minuter per dag för att se om det inte finns något kul, prisvärt erbjudande, som på powerplate, spa, eller nån god restaurang.
Lite om powerplate då:

  • Nasa använder Power Plate.
  • Godkänd som medicinsk utrustning sedan december 2005.


    Den vibrerande plattan som man gör övningarna på sträcker ut musklerna och den s.k. toniska vibrationsreflexen aktiveras. Power Plate plattan vibrerar med 30 - 50 svängningar per sekund och musklerna kontraherar och sträcker ut sig reflexmässigt i samma hastighet.

    Power Plate aktiverar nästan 100% av muskelfibrerna i hela muskelgruppen som tränas. Vid konventionell styrketräning aktiveras ca 30-40% av fibrerna för de flesta människor. Med Power Plate kommer man åt att träna muskelgrupper som ofta är svårtränade tex. bäckenbotten och djupt liggande ryggmuskler (Multifiderna). Dessa håller ihop diskarna och stabiliserar ryggraden vilket ger bättre kroppshållning (info från bodycare Kalmar)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar