26 mars 2011

Grönkål till köttfärssås

Igår kväll fixade jag till en god köttfärssås.

Stek 1 hackad lök med 1 halv hackad zucchini och 1 hackad vitlöksklyfta.
Lägg till 350 g nötfärs, finfördela färsen.
Krydda med oregano, paprikapulver, salt och peppar. Ev lite soyasås.
Häll i 1 förpackning passerade tomater och ca 1/2 dl vispgrädde.
Sjud en stund tills den får önskad konsistens.



Till köttfärssåsen hade jag grönkål i kylen. Jag deladen den i bitar, i kokande vatten i 5 minuter, sen direkt i en stor skål med kallt vatten. Detta ska göra kålen mer lättsmält.
Sen skar jag den i skivor, och stekte i en stor klick med smör på hög värme rätt så länge. Man får röra om och passa så den inte bränns. Kryddade med salt, peppar och chiliflakes.

Jag hade parmesan över. Vanlig riven ost eller smulad fetaost kan nog bli väldigt gott också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar