26 mars 2011

Våffeldag blir pannkakskväll !

Det var visst våffeldagen igår i Sverige. Jag brukar inte ha så stor koll på dessa dagar i och med att jag inte bor i Sverige längre, men efter att ha läst om våfflor på ett antal bloggar så blev jag så klart sugen!

Men inget våffeljärn finns här hemma, så det blev pannkakor istället med detta receptet.
Väldigt enkelt: mandelmjöl, ägg och grädde.
Denna gången hade jag även lite smält smör i smeten så slipper man klydda med det i stekpannan mellan varje pannkaka.
Stekte de i minsta stekpannan, så blev det mer som tunna plättar. Och så kan man äta flera! ;-)
(6 st blev det)

Som vanligt så misslyckades jag med den första, det brukade bli så med vanlig pannkakssmet också, svårt att få till den perfekta temperaturen från början.


Överraskade sambon med dessa, han tyckte de var väldigt goda, det gjorde inget alls att det inte var vanliga pannkakor. Jag tycker att man känner av den lite annorlunda smaken just med första tuggan, sen funkar det bra. De blir godare om man inte gör de så tjocka.

Perfekt avslutning på kvällen. Riktig lyx! Jag hade tinade hallon och vispad grädde på den ena, och chokladsås (smält mörk choklad med smör) med vispad grädde på den andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar