09 mars 2011

"LCHF-Toddy"

Igår eftermiddag blev jag lite hungrig, och hade precis läst Moniques artikel om äggmjölk.
Har läst om det förr, och aldrig velat/vågat testa. Ägg och fett blandat, hur gott låter det egentligen haha?

Men så tänkte jag att jag måste ju i alla fall prova, även om jag sen inte dricker upp den, och det verkade ju väldigt enkelt att fixa till.

Så in i köket, vägde upp 50g fett, varav en liten klick smör (tog inte mer eftersom jag bara hade saltat smör) och resten av ekologiskt kokosfett utan smak. I med 2 ägg. Kryddade lite vilt med kanel och muskot. Mixade med stavmixer direkt i muggen och sen på med 2 dl kokande vatten medans jag mixade vidare.

Det såg till min förvåning inte äckligt ut! Glömde ta foto tyvärr.
Smaken då? Ja, konstigt i början, smakar faktiskt inte så mycket, doftar gott av kryddningen, hade kunnat krydda ännu mer. Så jag drack klunk efter klunk lite misstänksamt tills bara detta var kvar:
Hur kändes det efteråt då? Som om jag borde druckit mindre av äggmjölken haha, i alla fall en första gâng. Fick faktiskt en del "fett-kväljningar", blev så otroligt mätt, som om jag inte skulle kunna äta igen på flera dar!!
Och mättnads-känslan höll sig kvar ett bra tag. 

Jag brukar ju egentligen föredra att bli mätt på "riktig" mat och inte bara på en drink, men då och då kan det nog funka.

Nästa gång kommer jag bara dricka hälften, resten får vara i kylskåpet, kan ju lätt värmas upp i mikron. Kan nog inte förvaras så länge men till nästa dag i alla fall borde gå.

Och bättre kryddning nästa gång. Tänkte prova mer åt varmchoklad hållet. Antingen en hel del kakao med sukrin (funkar sukrin i äggmjölk?) Eller låta smälta ner en bit mörk choklad?

Better next time helt enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar