09 mars 2011

Snabb-lunch och hallon-glass

Till lunchen idag skulle det gå snabbt.
Frysta gröna ärtor i kokande vatten med lite buljongpulver. Hällde ut vattnet när de blivit klara, i kastrullen 2 msk tomat/parmesan - pastasås. I med ärtorna och creme fraiche. Väldigt gott! Hade jag haft parmesan hemma så hade det nog kommit med på slutet ocksâ.
Till det stekte jag hamburgerkött (som vanligt 100 procent nöt) som jag först tinat, kryddade och serverade med en salt-inlagd gurka.
Innehållsförteckningen är väldigt kort; gurka, vatten, salt, vinäger, kryddor. Skönt när det är så.



Sen provade jag fusk-glass från Per och Katarina Wikholms kokbok "Lchf till vardags":

Krossa 1 dl frysta hallon (eller andra frysta bär), blanda med 1 dl turkisk yoghurt eller 1/2 dl yoghurt och 1/2 dl crème fraiche som jag gjorde. Blanda ev i lite sukrin eller stevia. Ät direkt! =) 
Här i Frankrike hittar jag inte turkisk yoghurt, utan det får bli "grekisk", den är lite rinnigare. Så min såg mer ut som lite smält glass, men smakade jättegott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar