15 april 2011

Styr din mättnadskänsla med hjälp av fett

Idag blev det frukost på äggröra på bara 1 ägg och 1 msk grädde, lite comté-ost, lite gorgonzola-ost och 2 körsbarstomater.

Kommer jag bli proppmätt på detta? Nej, lite lagom mätt bara, och det är meningen, jag ska nämligen äta en rätt så tidig lunch med en vän.
Vad som är bra med LCHF är alltså att man kan styra hur mätt man vill bli. Vet man att det kommer dröja  länge tills nästa måltid så kan man ladda upp med fett och kanske ägg till maten. Då är det skönt att veta att man är "fri" från mat-tankar, inte kommer få blodsockerfall osv.
Men maten ska för mig förbli kul, att kunna njuta av med vänner t ex. Jag vill inte alltid äta så mycket fett som möjligt för att hålla mig mätt längst. Det är ingen poäng med det om jag då inte kan äta med de andra och njuta av en trevlig stund kring ett matbord. Utan jag anpassar hellre fettmängden beroende på när nästa måltid ska intas.

Ha en trevlig fredag, helgen är snart här, och jag är snart ingen gräsänka längre...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar