05 juni 2011

Potatismos på Lchf-vis

Potatismos kan bli blomkålsmos! Eller broccolimos, eller både och, men eftersom sambon inte gillar broccoli höll jag mig till blomkålen igår.


Blomkålsmos 3-4 portioner:

Koka blomkålen i bitar i vatten tills den är klar (inte alltför mjuk). Häll av vattnet.
Klicka i smör, 1/2 paket philadelphia eller liknande ost, och lite grädde. Mixa.
Var försiktig med grädden, ta inte för mycket i början så moset inte blir för rinnigt.
Vill du piffa upp moset lite så pressa i en vitlöksklyfta. Smaka dig fram så vitlöken inte tar över smaken helt.
Krydda valfritt. Jag tog chilipeppar, peppar, salt och lite olivolja på slutet.
Kan också vara gott med färska örter.

Moset blev gott, kanske inte ett tillbehör som jag kommer använda var dag, men jag tycker det passar bra till stark och/eller kryddad mat. Som här till ugnstekt kyckling med mexikansk marinad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar