04 juli 2011

Subway och hallonsmoothie

Jag var ute på stan när jag blev hungrig och åt därför lunch på Subway. Jag brukade gilla deras Subs/sandwichs förr, och visste att man kunde få motsvarande som en sallad.
Blev väldigt besviken, halva skålen var fylld med isbergssallad, sen valde jag kyckling, fick väldigt lite, 2-3  skivor ost, och sen valfritt med grönsaker (jag tog extra oliver) och dressing (tog olivolja och vinäger).
Som ni kan tänka er bestod nästan hela salladen av vatten, blev alltså verkligen inte särskilt mätt!

(exempel på sallad, bild lånad från Subway.fr)

Synd, tänkte det kunde vara ett praktiskt alternativ när man är ute på stan, eftersom kedjan finns lite här och var, men det blir verkligen Low Fat.

Åt en gång lunch på liknande ställe, ingen kedja, bra service och bra val av livsmedel. Där fanns det t ex kokta ägg, massa olika ostsorter, oliver osv. Man kunde alltså få upp fetthalten och få en god, smakrik, mättande sallad.
För ja, sallad kan vara mättande, bara man inte fyller den med vatten (grönsallad, tomat, gurka).

Hur som helst, när jag kom hem på eftermiddagen var jag hungrig, och fixade då en hallonsmoothie.



Recept för 1 glas:

1 dl turkisk yoghurt
3/4 dl grädde
1-2 dl hallon
ev lite vaniljpulver

Mixa allt. Njut!

Själv tog jag ca 2 dl frysta hallon, då får man en väldigt svalkande, urgod, sommardryck!
Vill du ha en vanlig smoothie, ta då färska eller tinade hallon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar