24 januari 2012

Ostsås till olika LCHF-pasta


Receptet hittade jag hos Kims Korner, det kommer visst ursprungligen från Anna Jacobssons kokbok. 
Jag tyckte det blev alldelles för mastigt att äta som soppa, däremot blev det utmärkt som sås!

Receptet räcker långt, det håller ett tag i kylen, annars är det bara att halvera mängderna.

Riv en stor gul lök och fräs i kastrull med smör. Häll i 5dl (ja, det räcker långt som sagt) grädde och en grönsaksfond (jag hade i grönsaks-buljongpulver). Låt det koka upp.
Lägg i ca 150 g riven parmesan och ca 50 g vitlöksfärskost, lite cayenne-peppar, 1 pressad vitlöksklyfta och lite salt.

Här åt vi såsen med zucchini-tagliatelle:



Och här provade jag något nytt. Jag fixade tagliatelle av en bit rättika med hjälp av potatisskalaren. Stekte en liten stund i smör, salt och peppar. Och massa god sås. Säkert jättegott med köttfärssås också eller någon annan gammal favorit-pastasås.


1 kommentar:

  1. ser jättegott ut! Provar nog :) Hittils är mina favoriter zucchini tagliatelle och riven blomkål. Alltså inte tillsammans, utan var för sig!!

    SvaraRadera