05 februari 2011

Fondue vigneronne

Hej igen!
Igår kväll var vi bjudna på middag hos några vänner, och då blev det fondue! Men en speciell slags fondue som jag aldrig ätit förr, vet ej om den finns att hitta i Sverige.
Hur som helst så var det en kött-fondue, fast istället för olja eller buljong så var det vin som köttet koktes i.
De hade visst förberett det 24 timmar i förväg genom att koka vinet en stund, alkoholen försvinner då men den goda smaken stannar, och så hade de haft i en massa kryddor (kanel, peppar, chilipeppar och massa annat som jag inte kommer ihåg). Luktade nästan lite jul! Tog inga foton igår men så här kan det se ut:


Det var i alla fall hur gott som helst. Ox och kalv-kött fick vi (perfekt för mig som inte äter griskött).
Fyra olika såser till: peppar-sås, tartar-sås, bearnaise-sås och bourgignonne-sås. De andra åt också en ris-sallad, men den skippade jag, och det gick alldeles utmärkt.
Till aperitif (fördrink) knaprade jag på gröna oliver och morotsstavar i yoghurtssås.
Tog också en liten portion av den hemlagade efterätten en citron-maräng paj. Japp, mycket socker där, men som sagt så äter jag någon god efterrätt då och då. Skippar hellre riset och chipsen då.

Hur som helst blev det en jätte trevlig kväll, vi passade på att fira en väns födelsedag och drack en del rödvin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar