19 mars 2011

Vardags hop-plock och frukostvanor

Jag hade egentligen inte tänkt blogga om dagens lunch, men sen blev det ju så gott, så här kommer det i alla fall.
Hade inget planerat. Öppnade lite skåp och kyl-dörrar när jag blev hungrig, så blev det lite improvisation åt italienska hållet kan man väl säga.

1 portion:
Koka 1 dl frysta ärtor. Häll av vattnet.
Blanda ärtorna med 1 liten burk champinjoner, 1 burk tonfisk, 2 msk tomat-parmesan sås. (Det är en pasta-sås, ta annars vanlig tomatsås och riven parmesan.)
Låt det hela värmas medan du steker 3 tunna halloumi-skivor (grilloumi i detta fall) i separat stekpanna.
I tonfiskröran hade jag på slutet i några svarta oliver, 1/2 dl creme fraiche och peppar.


Vet inte om det ens tog en kvart att laga detta. Lchf kan gå så snabbt att laga och vara gott och varierat.
Förstår nog inte riktigt de som tycker att lchf-kost är ensidig och tråkig. Jag tycker att jag aldrig ätit så mycket grönsaker som nu t ex.

Sant att jag ofta äter ägg på morgonen. Men det gör jag för att jag tycker om det och för att det håller mig mätt länge. Dessutom går ägg att variera också; stekt, hårdkokt, löskokt, omelett, äggröra, wrap...

Annars kan man prova tonfiskröra, avokado med valfri fyllning, rester från gårdagen, grönsaksröra, yoghurt med bär/nötter, div plock (ost, oliver, salami, gurka etc), lchf-bröd med pålägg, makrill i tomatsås...

Vad åt jag innan till frukost? Mackor av baguette och ost. Te. Varje dag. Och sen blev jag hungrig igen, snabbt.
Ja, det är väl bara teet som inte ändrats på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar