06 januari 2012

Falukorvs-gratäng med blomkålsris

Fixade till blomkålsris, bara att riva blomkålen och steka ca 10 minuter i smör. Hade även i god olivolja, salt och peppar på slutet för smakens skull. 


Gratängen gjorde jag enligt Lindas recept. Alltså skivad kalkon-falukorv och lök i en ugnsform, lite senap på. Rör ihop grädde, creme fraiche, salt och lite chilisås och häll över.

20 minuter på 175 grader, sen la jag till riven ost och gratinerade 5 minuter till i ugnen på hög värme.


Blomkålsriset passade riktigt bra till här, eftersom det var en del god sås i gratängen som vi kunde äta det med.


Men hör ni, seriöst, blomkålsris är gott, ok, men det tar ju evigheter att riva den!! Sånt där tålamod har inte jag. Och nu rev jag ju bara en halv blomkål till oss två! Tänk om man har gäster...
Hur gör ni? Finns det en maskin till sånt?

1 kommentar:

  1. Jag kör i matberedaren, några sekunder sen så är det klart! Skulle aldrig orka riva!

    Kram C

    SvaraRadera