02 januari 2012

Lchf-nyårsmiddagen !

Nyårsmiddagen firades tillsammans med hela familjen och blev väldigt god! Perfekt Lchf-festmiddag!

Till förrätt: gravad lax, rökt lax, fois gras som min sambos mormor tillverkar själv i Pyrenéerna, rökt makrill och grönsallad.


Vin: Sauterne till fois gras, och Pinot Gris 2009 till laxen.

Huvudrätt: Grillade entrecote och lammkotletter med Moniques Rättikagratäng. Det var första gången jag lagade den och den blev som tur var väldigt uppskattad! =) Jag använde Norrlandsost som vi hade hemma istället för Västerbottenost, det blev gott. Ta någon smakrik gul ost bara.



Rödvin till: Gigondas 2008 och Bourgogne Mercurey 1er cru 2007


Till efterrätt bakade min syster Åses goda kladdkaka med vispad grädde med vaniljpulver, och så hade vi även chokladfondue med enbart mörk choklad. Till fanns det ananas, äpple, päron och banan att doppa. Tyvärr var jag redan så mätt när det var dags för efterrätten! Jag glömde dessutom ta foton...

Sen gick vi ut och skålade och njöt av fyrverkerierna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar